TVaT 2016: Zastúpenie majú všetky študijné odbory, druhý deň odovzdávajú študentom skúsenosti odborníci z praxe
Napísal abrnkyna 7. novembra 2016
Týždeň vedy a techniky 2016 na FMK prepája teóriu s praxou a, predovšetkým, privádza na akademickú pôdu odborníkov. Tentokrát bude na 30 tém od 7. – 11. novembra diskutovať 35 hostí z celého Slovenska, ale i zahraničia a predostrú témy pre všetky študijné programy na FMK.
AKTUALIZOVANÉ 8.11. 11:20
PONDELOK
Dnešný deň pokryli prednášky všetky priestory Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Hneď na úvod sme začali najmladším študijným odborom – teóriou digitálnych hier, a to v podaní dvoch prednášok o 8.30 v zastúpení spoločnosti Pixel Federation na Skladovej a v Jame o tom, aký je život profesionálneho gamera – o tom rozprával Erik Leštach z Redbullu.
Pomerne silné zastúpenie si dnes okrem iného odniesli reklamné agentúry ako Visibility a Jakub Gombár, Ponyhouse a Braňo Macko či mnohé ďalšie. Naša Dominika sa bola pozrieť, ako vyzerajú Svetové trendy v reklame a už o 14tej spolu s ostatnými diskutovali v JAME s Róbertom Slovákom z Respect APP.
V Jame sa začal o 14.00 posledný workshop úvodného dňa z Týždňa vedy a techniky, kde sa už chystá s nami diskutovať Róbert Slovák s agentúry Respect APP o tom, aké sú aktuálne svetové trendy v reklamách.
Po uvítacích slovách sme nahliadli do víťazných videí súťaže EFFIE, kde získajú ceny najlepšie reklamy z celého sveta. Začalo sa to reklamou o rôznych krajinách sveta a tradícií, kde ľudia z každej krajiny predstavovali svoje zvyky. Pokračovalo to videom o švédskom čísle, kde obyčajní ľudia pomocou telefónu takisto propagovali svoju krajinu svojimi tradíciami a kultúrou.
Po týchto skvelých videách povedal Róbert Slovák: ,,Čím viac je video kreatívnejšie, tým je efektívnejšie a úspešnejšie“.
Po videách nám R. Slovák vysvetlil, že Rada pre reklamu je orgán, ktorý posudzuje sťažnosti na reklamy, napríklad z dôvodu nahoty alebo násilia. Prezradil, že najviac sťažností rieši Holandsko s kampaňami na pánske obleky, ženské plavky a dokonca aj na rádio. Zoznámil nás s kampaňou #womennotobject, kde agentúra, ktorá kampaň vytvorila, hovorí o využívaní žien na rôzne produkty. Tie vraj môžu spôsobovať veľké problémy.
Posledná časť tohto workshopu sa týkala dvoch otázok. Čo sú to vlastne trendy? Čo nie je vôbec trendy?
My sme dostali odpoveď v troch slovách… diverzita, dôvera, transformácia. To sú hlavné znaky dobrej a zaujímavej trendy reklamy.
Aj na otázku – čo nie je trendy – sme dostali odpoveď: Je to snaha autora získať cenu na svoju poličku a mať z toho dobrý pocit.
Workshopy pokračujú aj zajtra a s vami priamo v budovách FMK UCM – viac info v programe.
Text: Dominika Budová
UTOROK
Je 9 hodin 20 minút a kino OKO je plné mentálne pripravených študentov, ktorí sa rozhodli produktívne využiť dnešné ráno. Mikrofónom omotaný Tony Dubravec – čerstvý absolvent FMK práve odštartoval prednášku s názvom „Ako nepremárniť čas, ktorý vám ponúka vysoká škola?“. Viky Chovancová, moderátorka Rádia Aetter už čaká a píše vám, ktorí tu nemôžete byť s ňou:
Návšteva Štadióna Antona Malatinského
V rámci TVaT, sme dnes absolvovali prehliadku futbalového stánku FC Spartak Trnava. Túto možnosť, nám ponúkla pani doktorka Oľga Škvareninová, veľká fanúšička futbalu. Štadiónom Antona Malatinského nás sprevádzal študent našej školy, Peter Žember.
Okrem toho, že sme si mohli pozrieť takmer všetky priestory, dozvedeli sme sa ja veľa zaujímavých informácií. ,,Štadión má podľa kritérií UEFA štyri hviezdičky.“ povedal P. Žember. ,,K tomu aby mal štadión päť hviezdičiek, museli by sme mať kapacitu väčšiu ako 30 000. Súčasná je určená pre 19 200 divákov.“
Prehliadku sme začali v dolných priestoroch, kde sme si postupne prezreli kaplnku, ošetrovňu, či šatňu domáceho Spartaka. Výťahom sme sa dostali najprv ku Sky-boxom a neskôr, aj do biznis zóny. Od P. Žembera sme sa ďalej dozvedeli aj to, že: ,,Sky-box sa dá využívať aj ako kancelária. Prenájom sky-boxu na jeden zápas stojí 1 200 €, na celý rok okolo 30 000 €.“
Prehliadku sme ukončili na treťom poschodí, ktoré slúži prevažne novinárom. Počas reprezentačných zápasov tam má svoju kanceláriu aj SFZ. V malej konferenčnej miestnosti na nás už čakal hovorca FC Spartak Trnava Marek Ondrejka a taktiež tréner A-mužstva Miroslav Karhan. Počas krátkej besedy sme sa od skúseného bývalého hráča dozvedeli mnoho zaujímavosti zo sveta veľkého futbalu. ,,V živote sú aj horšie veci, ako je jedna prehra v futbale.“ povedal nakoniec M. Karhan.
Autor: Lukáš Dzivý
Na obed o 12:00 sa začala prednáška život „kopíka“ s Martinom Krafčíkom, ktorý pracuje dva roky v agentúre MUW Saatchi&Saatchi a spolupracuje s firmou Telekom. Na úvod nám porozprával o tom, ako vyzerá bežný deň copywritera, s akými úspechmi a neúspechmi sa stretáva a ako vyzeral jeho prvý deň v reklamnej agentúre.
„Ten prvotný nápad, ktorý máš, ti natoľko klient upraví, že sa ti už nepáči“
Aké je to na Cannes Lions, najprestížnejšom reklamnom festivale?
Martin spolu so svojím kolegom vyhrali prvé miesto v slovenskom kole Young lions s printom, kde pôvodné detské topánky nahradili mobilnými telefónmi, reagovali tým na dnešnú situáciu aj spolu s mottom „Ondrej, Lucia, Matej and 168 085 others have left the conversation.“ O týždeň na to sa stretli s finalistami celého sveta, zastúpenie malo 50 krajín, na medzinárodnom kole Cannes Lions, účastníkom bol napríklad aj svetový herec Will Smith. Mali 24 hodín na vytvorenie finálneho návrhu, bohužiaľ nevyhrali. Súčasťou medzinárodnej súťaže boli aj motivačné prednášky, ktoré mu veľa dali.
Na záver prednášky si Martin pre nás pripravil zaujímavý workshop na tému „Ako vzniká nápad?“ Zhrnul to do piatich hashtagov.
- #1. Random linked idea- čo majú spoločné dve náhodné veci
- #2. Worst idea ever- najhoršia vec aká sa značke alebo produktu môže stať
- #3. Write a poem- napísať krátku báseň o produkte s akýmkoľvek rýmom
- #4. Action, detail, emotion- traja hrajú príbeh, jeden z nich rozpráva a dvaja mu do príbehu vstupujú
- #5. What comes next- hrajú traja, každý doplní čo najrýchlejšie jedno slovo
Autor: Lukáš Pieš
Ako sa zašívať na Faceboku a dostávať za to peniaze?
Tretí deň týždňa vedy a techniky je v plnom prúde a kolektív TRIADu opäť priniesol zaujímavú prednášku s názvom atraktívnym nie len pre marketérov, ale pre každého mladého človeka, ktorý sa rád „zašíva“.
Ruku na srdce, kto z vás netrávi na Facebooku najmenej hodinu denne? Je to strata času? Teraz si predstavte, že by vám za to niekto platil a dokonca by ste sa pri tom naučili niečo nové. To už znie lepšie, však? Katka Kollárociová a Martin Luther z TRIADu nám o tom prišli dnes povedať niečo viac.
,,TRIAD je výnimočný tým, že v jednej miestnosti sedí copywriter, account manažér, art direktor, social media brand manažér, atď a všetci pracujú spolu.“
Po úvodných slovách vysvetľuje Katka v čom je TRIAD odlišný od ostatných digitálnych agentúr. A ako sa vlastne do nej dostali? Veľmi úsmevne. Obaja si v piatom ročníku povedali, že je načase robiť niečo zmysluplné. Katka spomína: ,,chcela som robiť konečne niečo iné ako barmanku, nemala som však žiadne skúsenosti a tak som urobila prezentáciu o sebe, ktorú som poslala TRIADu.“ Následne nám ukazuje odpoveď z agentúry, ktorá píše: ,,Nemáme záujem :))) ozvite sa o dva mesiace.“ O dva týždne ju pozvali na stáž, o mesiac už pracovala na plný úväzok.
A Martin? Ten sa rozhodol jedného dňa o piatej ráno poslať dlhý email, ktorý hovoril o jeho skúsenostiach, ale aj o tom, že má rád pivo. Na obed mu volá Marek Mrázik, riaditeľ agentúry, že ho chcú a majú pre neho projekt. ,,Keď som zdvihol v polospánku telefón, nepamätal som si ani to, že som nejaký email vôbec posielal. Neskôr som mu vysvetlil, že ma akurát prebral, ale že sa veľmi teším. Taká bola moja prvá interakcia so šéfom.“
Ako na to?
- Buďte vždy pred ostatnými – #keepwalking
- Nebojte sa odmietnutia – skúšajte, skúšajte a ešte raz skúšajte
- Sledujte aktuálne trendy – ,,Internet funguje tak, že keď zaspíte na tri mesiace, ste úplne mimo, všetko ide veľmi rýchlo,“ vysvetľuje Martin.
- Snažte sa získať prax – ,,Je veľmi veľa spôsobov ako nabrať prax bez toho, aby ste v nej reálne boli, čo je veľkým plusom.“ Martin spomína stránky ako HUBSPOT, BLUEPRINT či DIGITÁLNU GARÁŽ, ktoré ponúkajú online prednášky, kurzy, testy a následne certifikáty úspešnosti. Čiže prax online, ktorá vás posunie ďalej.
Na záver dodáva Katka: ,,ak neviete presne, čo chcete robiť, je to úplne v poriadku. Keď som prišla do TRIADu, tiež som to netušila a práve preto je super začať ako social media brand manažér, pretože práve tu sa to dozviete.“
Text: Monika Cibulová
Joe Trendy a jeho seminár z trendológie
Joe Trendy, vlastným menom Teo si o 15:00 pripravil pre nás seminár z trendológie. Úvodom sa predstavil: „som filantrop, edukátor, vizionár, herec, vzor a jeden z najlepších ľudí na svete.“ My ho predovšetkým vnímame ako komika, ktorý nás baví svojimi videami na sociálnych sieťach.
Joe má za sebou mnoho pracovných skúseností. Začínal pracovať ako redaktor pre artattack, kde písal hlavne o téme hip-hop a robil rozhovory si zahraničnými a slovenskými rapermi. Mohli sme ho aj počuť v relácii s názvom Prijmi Cveng v rádiu SiTy.
Keď si kúpil svoj prvý iPhone, vznikol jeho vlastný projekt Chain Opera, Joe Trendy je Señor Bueno, ktorý zažíva so svojim chainom (zlatým náhrdelníkom) rôzne životné situácie a stretáva pri nich rôznych ľudí. Pomocou aplikácie začal nahrávať videá a tvoriť obrázky, kde svoju tvár vkladal napríklad do známych obrazov.
„Múzu chytám na záchode.“
Ako nám sám o sebe prezradil, že je edukátor, tak nám od prezentoval Trendyho ekonomický systém, ktorý spočíva len v troch krokoch:
- Lacno kúpiť
- Draho predať
- Užiť si svoje zarobené peniaze
Seminár ukončil, ako inak, edukačne a to pomocou citátov:
- „Keď ti všetci hovoria, že na to nemáš, tak asi hovoria pravdu.“
- „Mlčať je ticho.“
- „Futbal nie je basketbal nemajte v tom hokej.“
- „Radšej voňať, ako smrdieť.“
- „Smiať sa je dôležité, neberte drogy.“
„Hlavný odkaz je, aby sa ľudia bavili.“
Autor: Lukáš Pieš
ŠTVRTOK
Zo zákulisia médií s Marie Stracenskou.
Štvrtý deň TVaT je úspešne za nami. Na jeho úvode nám Márie Stracenská porozprávala o zákulisí fungovania médií, o peoplemetroch, ale aj o dôvodoch toho prečo média o niečom informujú a o niečom nie.
,,Veci čo vám budem hovoriť nie sú naučené, ale prežité.“
Dnes pôsobí ako PR manažérka jednej z politických strán, svoje doterajšie pôsobenie však zasvätila práci s médiami. Prešla si od pozície redaktory a moderátorky, až po vedúcu spravodajstva a to v televíziách ako sú TA3, STV či Markíza, kde pôsobila sedem rokov. Napriek tomu, že svoju prácu milovala, hovorí, že vie byť k nej aj kritická.
,,Médiá, ako čokoľvek iné, sú tovarom.“
Márie spomína na dĺžku správ, ktoré kedysi trvali 15 minút, teraz pokrývajú 50 minútový televízny priestor pomedzi ktorý bežia reklamy. Práve tento reklamný čas je ten najdrahší, pričom politické reklamy bývajú dvakrát drahšie ako tie komerčné.
Ako sama hovorí, najhoršie sú soboty. ,,Niekedy sa počas tohto dňa nič neudeje a vy musíte spraviť hlavnú reportáž o požiari, ktorý bol uhasený za dvadsať minúť.“ Do jedného spravodajského vysielania je zaradených až štyridsať reportáži, pričom priemerný divák si zapamätá jednu až dve správy. Povrchnosť divákov, poslucháčov, či čitateľov považuje za veľký problém. ,,Ľudí napríklad nezaujímajú zahraničné správy, akonáhle niečo také počujú, prepnú na inú stanicu.“
Sledovanosť a počúvanosť.
Každé ráno sa začína SMS-kou s údajmi z predošlého dňa, ktorý hovorí o sledovanosti v percentách. Ako ich merajú? Kedysi sa používal systém denníčkov, ktorý bol však veľmi nepresný. Fungoval na báze manuálneho zapisovania údajov na základe výpovedí ľudí. Dnes sa už využívajú peoplemetre. Tie sa nachádzajú v 2200 slovenských domácnostiach a merajú sledovanosť viac ako 7000 ľudí. Je to jednoduché, každý kto príde k televízií, zapne na zariadení tlačidlo vyhradené pre neho a keď dopozerá, tlačidlo vypne. Takýmto spôsobom vznikne graf s takmer presnými údajmi.
Na záver sme sa pýtali: ,,prečo teda média o niečom informujú a o niečom nie?.“ Pani Stracenská nám odpovedá: ,,tento systém je ako had, ktorý si kuše do svojho vlastného chvosta. Diváci to chcú, my to hráme a tým vychovávame diváka aby to chcel.“
Text: Monika Cibulová